Kącik Psychologa

serduszko ZOSTANWDOMU

1

Serdecznie witam Wszystkich Rodziców. Dzisiaj Kącik poświęcony jest dla Was. Z okazji Dnia Matki w naszym przedszkolu dzieci  i ich wychowawczynie  co roku przygotowywały  piękne występy.  Były wierszyki, laurki, piosenki, dużo wzruszeń, uśmiechów i przytulań. Dzisiaj  możemy zrobić to w domu.  Szykuje się zadanie dla tatusiów aby w tym szczególnym dniu pomóc  dzieciom w  przygotowaniu niespodzianki  dla swoich mam.  

W pierwszej części kącika znajdują się kilka podpowiedzi – między innymi piękne piosenki, które wprowadzają  nas  w nastrój tego święta. Możemy nauczyć dziecka prostego refrenu i wspólnie zaśpiewać piosenkę dla mamy.   Możemy także skorzystać z pomysłu na własnoręcznie przygotowany  prezent.   Mogą to być proste kwiatowe rysuneczki, które   prezentuje żółwik Giluś lub  jedna z propozycji z cyklu 5-minutowe sztuczki –  31 pomysłów na prezent dla mamy. W kąciku znajdziemy także bajeczkę o Dniu Mamy obchodzonym  przez zwierzątkowe rodzinki. One również szykują niespodziankę.

W drugiej części kącika  skierowanej do rodziców  znajduje się  kilka refleksji na temat wychowania. Przypomnienie jak ważne są granice w wychowaniu dziecka.  Krótkie rady jak pozytywnie komunikować się z dzieckiem i filmik pokazujacy najczęściej popełniane rodzicielskie błędy.

 Zaczynam od kartki z życzeniami…

2

CZĘŚĆ DLA DZIECI

PIOSENKA – „Dziękuje mamo ! Dziękuję Tato !

Piękna piosenka dla rodziców. To my rodzice jesteśmy dla dzieci najważniejszymi osobami. Kiedy są małe – wręcz całym światem. Naszym zadaniem jest rozbudzać ciekawość i ukazać jego  piękno oraz uczyć dziecko  empatii i wrażliwości  na innych.   Jak to robić? Za Januszem Korczakiem warto przytoczyć cytat –  „Dobry wychowawca, który  nie wtłacza a wyz­wa­la, nie ciągnie a wzno­si, nie ug­niata a kształtu­je, nie dyk­tu­je a uczy, nie żąda a za­pytu­je – przeżyje wraz z dziećmi wiele nat­chnionych chwil”.

PIOSENKA –  „Jesteś mamo skarbem mym„-  skierowana jest  do wszystkich  mam. Warto nauczyć dziecko refrenu – żeby mogło zaśpiewać  go wspólnie  ze „Śpiewającymi    Brzdącami”.  Refren brzmi: „Jesteś mamo skarbem mym, kocham Ciebie z całych sił. Jesteś wszystkim tym co mam, wszystko Tobie jednej dam” x 2.

PIOSENKA – kolejna piosenka skierowana do mam – Laurka dla mamy. Piękna,  delikatna melodia w formie walczyka pokazuje  dziecięcą miłość do swoich mam.

ĆWICZENIE – proste propozycje rysunków dla młodszych dzieci. Wraz z żółwikiem  Gilusiem uczymy się prostych rysunków przydatnych na laurkę dla mamy.

ĆWICZENIE –  31 pięknych prezentów na Dzień Matki   z    cyklu 5 minutowe sztuczki.

Bardziej zaawansowane propozycje prezentów, które można przygotować na Dzień Matki. Informacja głównie dla tatusiów, którzy mogą pomóc w tym swoim dzieciom. Część  pomysłów jest łatwa do wykonania, część  to już „wyższa szkoła jazdy”.  Jednak na pewno znajdziecie tutaj prostą, pomysłową laurkę – np. wykonaną z odrysowanej rączki i wyciętego serduszka.

BAJECZKA – króliczek Alilo – Dzień Matki.

Oglądając  bajeczkę dowiecie się jaką niespodziankę dla Króliczej Mamy przygotowała rodzinka Alilo.

CZĘŚĆ DLA  RODZICÓW

FILMIK – obrazujący   listę  błędów wychowawczych niekorzystnie wpływających na życie naszych dzieci.    Czasami w takich zestawieniach możemy spotkać np.:  „100 sposobów na zdrowe życie.., „100 sposobów na stres czy… pamięć”.  Na szczęście w proponowanym filmiku  jest ich  tylko….11.   Warto  go zobaczyć bo w  obrazowy sposób zwraca  nam uwagę na błędy, które jako rodzice najczęściej popełniamy. Nie ma idealnych rodziców. Tacy nie istnieją. Warto jednak zastanowić się  czy  jesteśmy otwarci na zmianę? Czy potrafimy przyznać się do błędu? Wymagamy od własnych dzieci, ale czy od siebie także ? Jesteśmy dla nich modelami. Uczą się wielu rzeczy patrząc na nas.  Dzieci codziennie  się rozwijają,  rozwijajmy się także   i my rodzice. Zawsze  możemy coś zmienić !

KOMUNIKACJA Z DZIECKIEM – dlaczego dziecko potrzebuje granic.

Dzieci chcą i potrzebują granic, zasad, aby poczuć się bezpiecznie, mieć jasno wytyczony szlak i drogę, by uczyć się akceptowanych zachowań odkrywając świat. Nakładanie ograniczeń i pilnowanie ich przestrzegania jest zadaniem dorosłych.  Stawianie granic jest ramą i podstawą dobrej komunikacji. W kilku punktach odpowiedzmy sobie na pytanie  – dlaczego dziecko potrzebuje granic? Zaczynamy na wesoło od rysunku znalezionego w internecie…

3

źródło rysunku:  https://parenting.pl/wszyscy-potrzebujemy-granic-czyli-o-schematach-roszczeniowosci-i-niedostatecznej-samodyscypliny-u-dzieci

4

żródło: www.zatokaempatii.com

KOMUNIKCJA Z DZIECKIEM –  kilka refleksji  na temat pozytywnej komunikacji z dzieckiem.

Starajmy się w rozmowach z naszymi dziećmi unikać negatywnych ocen, samych zakazów i nakazów. Zamiast narzekania i podkreślania  co zrobione jest źle – próbujmy formułować komunikaty pozytywne – wskazujące  na rozwiązania,  zachęcające do współpracy i dające szansę  na  zmianę  zachowania.

6

żródło:https://mamadu.pl/122609,najlepsze-memy-dzieciece

7

źródło zdjęcia: https://www.facebook.com/Cytaty.wielkich.ludzi/photos/a.161840153960731/915071908637548/?type=3&theater

Serdecznie pozdrawiam  psycholog  Liliana Białas

 

1

Dzisiaj zapraszam w kosmiczną podróż.  Ta wiedza jest ciekawa, rozbudza wyobraźnię. Nawet najmądrzejsi naukowcy nie wiedzą jeszcze wielu rzeczy o kosmosie. Naszą podróż w kosmicznych klimatach możemy zacząć już w przedszkolu.

Ciekawość dzieci jest motorem do tego aby zgłębiać wiedzę o świecie. To one  co chwilę zadają pytania  dlaczego? po co? jak to działa? skąd to się wzięło? Aby nie zniszczyć  tej dziecięcej ciekawości świata,  musimy  my dorośli,  uczyć  się cierpliwości i szacunku do tych  pytań. Starajmy się wspólnie z dzieckiem szukać na nie odpowiedzi. Może to być  fantastycznie spędzony wspólny czas. Dzisiaj proponuję zabawy  w kosmicznym klimacie. W naszym kąciku znajdziecie naukę programowania, piosenki, zadania plastyczne, kolorowanki, filmiki  i oczywiście zagadki logiczne pani Lili – serdecznie zapraszam.

ĆWICZENIE –  PIOSENKA  –  W UKŁADZIE  SŁONECZNYM

Wesoła piosenka, która zapozna Was     w rytmie rapu z planetami naszego układu słonecznego.

  • ĆWICZENIE- PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO NAUKI PROGRAMOWANIA

2

źródło ilustracji: http://www.cnc-west.com/wp-content/uploads/2016/01/JPL1.jpg

Jeśli w przyszłości chcesz obsługiwać kabinę samolotu lub rakiety albo  konstruować roboty takie jak ten  na zdjęciu, już dzisiaj warto rozwijać podstawy programowania, spostrzegawczości i myślenia logicznego. Proponuję na rozgrzewkę kilka ćwiczeń –  sekwencje  i  co nie pasuje oraz podstawy  nauki programowania.

  • ćwiczenie dla młodszych – szukamy co nie pasuje   rozwijając spostrzegawczość i  umiejętność klasyfikowania

http://matzoo.pl/zerowka/co-nie-pasuje_49_350

  • ćwiczenie dla starszych – rozwijamy spostrzegawczość i myślenie sekwencyjne

http://matzoo.pl/zerowka/ukladamy-wzor_49_347

  • nauka kodowania i programowania przez zabawę

ĆWICZENIE – Kosmiczne podróże  z Paxi

Dla nieco starszych przedszkolaków, których fascynuje temat kosmosu zapraszam do krótkich filmików edukacyjnych przybliżających wiedzę o kosmosie przez sympatycznego stworka Paxi. Myślę, że nie tylko dzieci ale i rodzice dowiedzą się tutaj ciekawych informacji w przystępny  i interesujący sposób.

Filmiki są dostępne na stronie  ESERO – biura Edukacji Kosmicznej ESERO powstałego z inicjatywy Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA. Utworzono je, aby tematykę kosmiczną wprowadzać do szkół podstawowych i średnich oraz inspirować nią młodzież do wyboru w przyszłości zawodów inżynierskich lub związanych z naukami ścisłymi. W Polsce koordynatorem programu ESERO jest Centrum Nauki Kopernik.

„Paxi – odkrywa egzoplanety”

4

„Paxi – Rosetta i komety”

ĆWICZENIA – Kosmiczne prace plastyczne

  • Ufoludki

Prosta praca plastyczna –  wystarczy kolorowy papier, klej i czarny mazak. Możemy tworzyć różne fantastyczne stworki.

5

źródło:  https://pl.pinterest.com/pin/420805158912215477/

  • Kosmiczne rysunki przestrzenne

Spróbujecie sami  wykonać kosmiczną pracę. Możecie inspirować się poniżej zamieszczonymi pracami. Wystarczy rozejrzeć się po kuchni. Kawałek folii, zgnieciony papier, makaroniki, stare guziki, rolka po papierze toaletowym i już mamy materiał do tworzenia kosmicznych obrazów.

8 7 6

https://pracaplastyczna.pl/index.php/kosmos/1434-rakieta-z-rolki-i-makaronu

https://pracaplastyczna.pl/index.php/kosmos/1437-kosmonauta-2

https://pracaplastyczna.pl/index.php/kosmos/1478-meteoryt

  • Dwa pomysły na kosmiczną rakietę

ĆWICZENIE – UKŁAD SŁONECZNY DLA DZIECI

Tym razem Tashi  wraz z przyjaciółmi zabiera nas na komiczną przygodę i opowiada o układzie słonecznym.

ĆWICZENIE –  PIOSENKA – MAŁE CIAŁA NIEBIESKIE

Kolejna piosenka edukacyjna, z której dowiemy się co to są małe ciała niebieskie – takie jak kometa czy  meteor.

ĆWICZENIA – KOSMICZNE KOLOROWANKI

Poniżej znajdują się szablony satelit, planet, rakiet  a nawet ufoludków.  Możesz z nich skorzystać. Zachęcam Cię jednak abyś samemu zaprojektował rakietę lub narysował jak wyobrażasz sobie ufoludka!

https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/satelity/

https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/kolorowanki-xxl/planety/

https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/ufoludki/

https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/kolorowanki-xxl/rakiety/

ĆWICZENIE  – ASTRO ZWIERZAKI -PUZZLE  I MEMO

Zapraszam do zabawy w układanie puzzli i grę memory.

https://www.miniminiplus.pl/astrozwierzaki/gry/astrozwierzaki-puzzle

https://www.miniminiplus.pl/astrozwierzaki/gry/pamietaczek-astrozwierzaki

ĆWICZENIE – GRY I ZABAWY Z NASA

NASA to największa i najbardziej znana agencja zajmująca się programem lotów kosmicznych i badaniem przestrzeni kosmicznej.

W ostatnim czasie udostępniła wiele swoich materiałów dla dzieci i młodzieży.  Zaprasza także najmłodszych do gier  i zabaw w kosmicznym klimacie.  Strona jest amerykańska. Jednak  wybrane przeze mnie gry nie wymagają znajomości języka.

  • Labirynt i marsjański łazik

https://www.nasa.gov/kidsclub/flash/games/level3/Roving_On_Mars.html

Poprowadź marsjańskiego łazika przez labirynt. Najpierw kliknij w niego myszką a następnie  poprowadź przez labirynt. Musisz to zrobić dokładnie by nie wchodzić  poza linie.

  • Kosmiczne puzzle

https://www.nasa.gov/stem-ed-resources/high-flyers.html

  • Kosmiczna książka z różnymi ćwiczeniami. Jest po angielsku jednak na wielu stronach ćwiczenia typu znajdź cień, labirynty itp. nie wymagają znajomości języka.

https://www.nasa.gov/kidsclub/flash/clubhouse/index.html

ĆWICZENIE – ZAGADKI PANI LILI

Dzisiaj przygotowałam dla Was kilka zagadek logicznych prosto z  kosmosu. Zapraszam do ich rozwiązania:)

13 12 11 10 9

Pozdrawiam serdecznie psycholog Liliana Białas

1

      Dzisiaj zapraszam Wszystkie dzieci do Kącika Mądrej Główki.  Znajdziemy w nim zagadki, gry, piosenki, ciekawostki i ćwiczenia wymagające chwilki namysłu. Znajdziemy tu zadania o zróżnicowanym poziomie trudności. Każdy znajdzie coś dla siebie.

       Nasze ćwiczenia w Kąciku Mądrej Główki  zaczynamy od podstaw logicznego myślenia – pojęć matematycznych. Ciekawostką jest to, że zanim dzieci rozpoczynają szkołę proporcja tych,  które  mają uzdolnienia matematyczne wynosi 80/20. Z każdym rokiem w szkole niestety ubywa uczniów lubiących matematykę i pod koniec edukacji ta proporcja   odwraca  się do 20/80. Spróbujmy fajnymi ćwiczeniami rozbudzać tą miłość do matematyki. To właśnie matematyka  nazywana jest  „królową nauk” i jest podstawą rozumienia wielu innych zagadnień, których uczymy się w szkole.   Przypomnimy sobie cyferki,  ich rozpoznawanie,    przeliczanie i   kolejność. Potem powtórzymy  kolejność dni tygodnia i  miesięcy. Zapraszam  do zabaw związanych z kierunkami prawa-lewa i położeniem  elementów względem siebie. Znajdziemy tutaj także ćwiczenia utrwalające wiedzę o kolorach i kształtach. Na końcu zamieściłam ćwiczenie rozwijające myślenie logiczne –  kilka gier, quiz  i zagadki, które specjalnie dla Was przygotowałam.  To jest  baza  rozwijania myślenia logicznego.

ĆWICZENIA  – MATEMATYCZNE I NIE TYLKO

  • POZNAJEMY LICZBY
  • Nauka cyferek od 1 do 6

Nauka cyferek od 1 do 6 – Wskaż obrazek, który przedstawia cyferkę, która pojawi na ekranie. Cyferki prezentowane są w formie kostek do gry lub palców. Jeśli masz trudności z tym zadaniem, to policz na głos oczka i palce, tak aby wybrać poprawną odpowiedź.

https://szaloneliczby.pl/nauka-cyferek-od-1-do-6/

  • Wskaż prawidłową cyferkę i zbieraj anansy

http://matzoo.pl/zerowka/nauka-cyferek_50_336

  • Wskaż prawidłową ilość owoców 

To ćwiczenie pomoże Ci nauczyć się cyferek. W każdym zadaniu musisz wskazać odpowiednią grupę owoców, których jest dokładnie tyle, ile zaznaczono w pytaniu. Jeśli dopiero poznajesz cyferki, to staraj się liczyć owoce na głos, dzięki temu popełnisz mniej błędów. A może wykonasz to zadanie bezbłędnie?

https://szaloneliczby.pl/wskaz-liczbe-na-owocach/

  • Przelicz ile widzisz przedmiotów

http://matzoo.pl/zerowka/ile-przedmiotow_50_353

  • Która z liczb jest największa a która najmniejsza?

Która z tych liczb jest największa, a która najmniejsza? (do 10) – To ćwiczenie dla najmłodszych, którzy dopiero poznają świat matematyki. Twoim zadaniem jest określenie która z poniżej wyświetlonych liczb jest największa, która jest najmniejsza, a która jest pomiędzy nimi.

https://szaloneliczby.pl/ktora-z-tych-liczb-jest-najwieksza-a-ktora-najmniejsza-do-10/

KALENDARZ

  • Dni tygodnia

Zaczynamy od powtórki dni tygodnia.

Dni tygodnia

A teraz nieco trudniejsze zadanie. Przed Tobą zestaw pytań, w których musisz wybrać odpowiedź z prawidłowym dniem tygodnia. Czy poradzisz sobie z tym zadaniem?

https://szaloneliczby.pl/dni-tygodnia/

Dopasuj dni tygodnia

W tym ćwiczeniu musisz wykazać się znajomością dni tygodnia. Twoim zadaniem jest odpowiedź na pytanie jaki dzień tygodnia jest poszukiwany w każdej z kolejnych układanek. Przeciągnij odpowiednie puzzle pamiętając,  że nie wszystkie z nich zostaną wykorzystane.

https://szaloneliczby.pl/dopasuj-dni-tygodnia/

  • Miesiące

Miesiące – Umiejętność określania nazw miesiąca jest niezwykle przydatna. Sprawdź jak radzisz sobie z zadaniami, w których niezbędna jest znajomość kolejności występowania po sobie miesięcy.

https://szaloneliczby.pl/miesiace/

  • Lato, zima

Ćwiczenie dla najmłodszych. W jakiej porze roku używamy przedmiotu z obrazka.

http://pisupisu.pl/przedszkole/lato-zima

 KIERUNKI I POŁOŻENIE

  •  Nad, pod

Na trzech różnych półkach ułożono kilka zabawek. W tym ćwiczeniu będziesz musiał/a wskazać zabawkę, która znajduje się nad lub pod wyznaczonym przedmiotem. Układ zabawek jest za każdym razem inny, więc musisz ostrożnie przyglądać się poszczególnym zmianom.

https://szaloneliczby.pl/nad-pod/

  •  Lewa noga, prawa ręka…

Na rozgrzewkę piosenka o lewej i prawej nodze i ręce.

  • Kto płynie w prawo a kto w lewo?

4

Wskaż  wszystkie zwierzątka wodne, które płyną w prawo, a potem te, które płyną w lewo.

  •  Prawa, lewa

Na półce ułożono kilka różnych zabawek. Twoim zadaniem będzie wskazanie zabawki, która znajduje się po prawej lub po lewej stronie od wyznaczonego przedmiotu. Przyglądaj się półkom uważnie, bo układ zabawek co chwilę jest inny!

https://szaloneliczby.pl/prawa-lewa/

  • Wskaż półkę – najwyższa, środkowa, najniższa

Wskaż półkę – najwyższa, najniższa, środkowa – Na każdym obrazku mamy umieszczone zabawki na trzech różnych półkach. Tym razem musisz wskazać na której półce znajduje się konkretna zabawka – na najwyższej, środkowej czy najniższej?

https://szaloneliczby.pl/wskaz-polke-najwyzsza-najnizsza-srodkowa/

  • Wskaż zabawkę z wybranej półki

Poniżej wyświetlać Ci się będą półki z zabawkami. Twoim zadaniem będzie wskazanie jednej z zabawek, która znajdzie się na najwyższej, środkowej lub najniższej półce – zgodnie z treścią zadania.

https://szaloneliczby.pl/wskaz-zabawke-z-wybranej-polki/

ĆWICZENIA – Trening pamięci i koncentracji uwagi

Odkrywanka – zwana popularnie grą memory. Należy odkryć i wyszukać pary takich samych obrazków lub zwierzątek. Dopasuj poziom trudności do możliwości dziecka. Zaczynamy od łatwiejszych elementów i stopniowo przychodzimy do trudniejszych.

ĆWICZENIA – Kolory

Kilka ćwiczeń dla młodszych i starszych przedszkolaków –  w atrakcyjny sposób utrwali nazwy i rozpoznawanie kolorów.

http://pisupisu.pl/przedszkole/kolory

http://matzoo.pl/zerowka/klikaj-kolor_46_326

http://matzoo.pl/zerowka/dopasuj-kolory_46_346

http://matzoo.pl/zerowka/klikaj-kolory_46_333

ĆWICZENIA  –  Kształty

  • Zaczynamy od piosenki o kształtach. Spróbujcie porozglądać się dookoła i znaleźć w pokoju kształty z piosenki.
  • Figury i kształty

W atrakcyjny sposób powtórzymy nazwy podstawowych  kształtów i ich rozpoznawanie.  Tutaj także znajdziemy kilka ćwiczeń dla starszych i młodszych przedszkolaków.

http://pisupisu.pl/przedszkole/ksztalty

http://matzoo.pl/zerowka/figury_46_319

http://matzoo.pl/zerowka/ksztalty_46_320

  • Jeśli potraficie nazwać kształty i kolory zapraszam w nagrodę na kolorowankę.

5

https://www.kolorowankionline.net/plaskie-ksztalty-geometryczne

ĆWICZENIA LOGICZNEGO MYŚLENIA

Co nie pasuje ?

Zadanie dla najmłodszych. Zaznacz obrazek, który nie pasuje do reszty.

 

http://pisupisu.pl/przedszkole/co-nie-pasuje

http://pisupisu.pl/przedszkole/co-nie-pasuje-2

Sortowanie

Zapraszam na grę rozwijająca umiejętność sortowania – a więc dostrzegania elementów wspólnych łączących przedmioty w różne kategorie. To ważna umiejętność logicznego myślenia.

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/sortowanie

Quiz dla dzieci – Co jest potrzebne…?

Na co dzień otacza nas wiele przedmiotów, zarówno tych małych jak i nieco większych. Ale do czego one służą? Co za ich pomocą możemy zrobić? Przed Tobą quiz w którym zadamy sobie 10 pytań zaczynających się od zwrotu „Co jest potrzebne…”. Dasz radę wypełnić test bezbłędnie?

https://szaloneliczby.pl/quiz-dla-dzieci-co-jest-potrzebne/

Zagadki logiczne pani Lili.

  • Gdzie jest dinozaur Dyzio?

6

7

8

Serdecznie pozdrawiam

psycholog Liliana Białas

 

1

Dzisiaj zapraszam do kącika zmysłów. Od nich zaczyna się przygoda poznawania świata. Znajdziecie tu piosenkę, ćwiczenia, gry i zagadki, które rozwijają nasze zmysły.

Dzieci  od najmłodszych lat  są zainteresowane otaczającym ich światem.  Zachowują się jak mali  naukowcy.  Eksplorują, odkrywają, dociekają jak  wygląda  i jak działa  wszystko wokół  nich.   Najlepiej poznaje się  przez doświadczenia – a do tego potrzebne są właśnie zmysły. To dzięki nim widzimy, słyszymy, czujemy i zbieramy informacje.  Informacje, które pozwalają  aby  dziecko lepiej mogło zrozumieć zjawiska zachodzące w otaczającym go środowisku.

ĆWICZENIE – PIOSENKA O ZMYSŁACH

Na rozgrzewkę zapraszam na  rytmiczną i skoczną piosenkę  o zmysłach. Po jej wysłuchaniu będziecie umieli powiedzieć,  a może nawet zaśpiewać ile mamy zmysłów i jak się nazywają. Łatwy do zapamiętania refren spróbujcie śpiewać wspólnie ze Śpiewającymi Brzdącami.

ĆWICZENIE – BYŁO  SOBIE ŻYCIE – KUBKI SMAKOWE

W tym krótkim filmiku przypomnimy sobie wszyscy co należy bezwzględnie zrobić przed jedzeniem i dlaczego ? Poznamy także bliżej zmysł smaku. Ciekawostką jest to, że nasze nosy potrafią rozróżnić aż 10 tysięcy rodzajów woni, a nasze języki rozróżniają jedynie pięć smaków: słony, słodki, kwaśny, gorzki i umami (zwany „rosołowym” lub „mięsnym”). Smak umami został odkryty dopiero w 2000 roku. Jakie to wszystko ciekawe !

ĆWICZENIE –  ZAPACHOWE ZAGADKI

To propozycja zabawy, którą można łatwo wykonać w domu. Wystarczy zawiązać oczy i już. Na filmiku pokazane jest jak ta zabawa pogodziła nieco skłócone siostrzyczki.  Bezpiecznie jest jeśli prowadzi ją osoba dorosła.

ĆWICZENIE  – BAJKOWE KANAPKI

Najlepsze ćwiczenie smaku –  to poznawanie nowych potraw. Mamy teraz więcej czasu, nie spieszymy się do przedszkola,  więc możemy przygotowywać z dzieckiem wesołe kanapki. Zdjęcia poniżej to tylko inspiracja. Każdy może wymyślić swoje własne wesołe kanapki używając produktów, które lubi. A może zachęcą dzieci do poznania nowych smaków?

2

zdjęcie pochodzi ze stony: http://uciocimariolki.pl/kanapki-wesole-buzki/

ĆWICZENIA – MASAŻYKI

Dotyk to bardzo ważny zmysł w życiu dziecka. Dziecięce masażyki, to  idealna zabawa,  która łączy  różne formy dotyku, masażu z piosenką lub wierszykiem.  Dzieci je bardzo lubią. Wiele z nich zamieszczonych jest w książce Marty  Bogdanowicz  Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Wiele możemy znaleźć w zasobach internetu. Możemy także sami opowiadając bajkę ilustrować ją delikatnym dotykiem. Pamiętajmy, że ma być miły i relaksujący – wtedy przyniesie dziecku wiele radości,  zaspokoi jego potrzebę kontaktu fizycznego i emocjonalnego.

„Tu płynie rzeczka”

Dziecko zwrócone do nas plecami, rysujemy palcami wzdłuż kręgosłupa, z góry na dół, linię falistą. – TU PŁYNIE RZECZKA,

Szybko kroczymy po plecach opuszkami palców. – TĘDY PRZESZŁA PANI NA SZPILECZKACH.

Powoli kroczymy wewnętrzną stroną dłoni. – TU STĄPAŁY SŁONIE

Szybko i z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści. – I BIEGAŁY KONIE.

Delikatnie szczypiąc wędrujemy dłonią po plecach na skos. – WTEM PRZEMKNĘŁA SZCZYPAWECZKA,

Powoli zataczamy na plecach obiema dłońmi koła, aż odczujemy ciepło. – ZAŚWIECIŁY DWA SŁONECZKA,

Leciutko stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole. – SPADŁ DROBNIUTKI DESZCZYK.

Niespodziewanie, delikatnie szczypiemy w kark. – CZY CIĘ PRZESZEDŁ DRESZCZYK?

masażyk pochodzi ze strony: http://www.zabawydladzieci.com.pl/masazyki/

ĆWICZENIE –   ZAGADKA KACZKA CZY KRÓLIK?

Spróbujcie przyjrzeć się temu obrazkowi. Co widzicie królika czy kaczkę?  Czasami trzeba poświęcić nieco więcej czasu aby dostrzec  i  jedno i drugie.   Tak działa zmysł wzroku – czasami potrafi nas nieco oszukać.

3

ĆWICZENIE – TRENUJEMY  SPOSTRZEGAWCZOŚĆ

1) Dobrym sposobem na ćwiczenie spostrzegawczości są puzzle.  Jeśli w domu wszystkie puzzle opatrzyły się już dziecku łatwo możemy wykonać własne.  Można zaprosić do zabawy nazywanej  – składanie „rozbitych przedmiotów”.  Wycinamy ze złożonego papieru kilka par identycznych przedmiotów (dzbanek, filiżanka, kubek, talerz). Jeden przedmiot rozcinamy na części, drugi pozostawiamy w całości. Zadaniem dziecka jest złożenie „rozbitego” przedmiotu. Puzzle można także szybko wyczarować rozcinając niepotrzebną widokówkę, kartkę świąteczną na kilka kawałków .. i już zabawa gotowa.  Ilość kawałków  na jaki rozcinamy kartkę dopasowujemy do możliwości dziecka.

2) Kolejne łatwe do przygotowania ćwiczenie  – to  Czego brakuje”. Gromadzimy na stole kilka różnych przedmiotów  – mogą to być na przykład:  nożyczki, klucze, łyżka, długopis, kredki w kilku kolorach. Nazywamy te przedmioty. Można polecić, aby dziecko z zamkniętymi oczami wymieniło nazwy przedmiotów leżących na stole. Dziecko wychodzi z pomieszczenia lub odwraca się,  a my w tym  czasie chowamy jeden z  przedmiotów. Po powrocie dziecko ma wskazać czego brakuje. Oczywiście tutaj także dopasowujemy ilość przedmiotów do możliwości dziecka. Zaczynamy od łatwiejszych zagadek, tak, żeby  mogło odnieść sukces. Możemy odwrócić role i  wtedy dziecko przygotowuje dla nas zagadkę. Powodzenia!

ĆWICZENIA I GRY z Mini Mini+,

Na stronie Mini Mini+,  znajduje się wiele gier z postaciami z bajek. Dzisiaj zapraszam  do  gier, które  ćwiczą trafność  i dokładność spostrzegania.

  1. GRA – GDZIE JEST WALLY?

W grze Gdzie jest Wally?  – trzeba odszukać chłopca na kolejnych ośmiu planszach, na  których wiele się dzieje. Wytężaj wzrok bo czas ucieka…

https://www.miniminiplus.pl/gdzie-jest-wally/gry/gdzie-jest-wally

     2. GRA – DOPASUJ CIEŃ

Gra  polegająca na  wyszukiwaniu przedmiotu i połączeniu go ze swoim cieniem.

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/dopasuj-cien

3. GRA- ZABAWA W PARY

Zabawa dla młodszych dzieci polegajaca na  łączeniu takich samych przedmiotów.

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/zabawa-w-pary-2

4. GRA –  WIOSENNE PORZĄDKI

A może zrobimy wiosenne porządki?  Na dworze coraz cieplej.  A po zimie mogło zostać trochę śmieci.  Przy okazji nauczymy się je segregować.

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/wiosenne-porzadki

ĆWICZENIE – ZNAJDŹ RÓŻNICE

Spostrzegawczość rozwijamy  także poprzez wyszukiwanie różnic w dwóch obrazkach różniących się nieznacznie szczegółami. Pary takich obrazków prezentowane są często w czasopismach dziecięcych. Tutaj mamy  różniące się obrazki w wersji elektronicznej.  Zapraszam do zabawy.

https://w ww.miniminiplus.pl/my-little-pony/gry/my-little-pony-znajdz-roznice-1

 Pozdrawiam serdecznie psycholog Liliana Białas

 

 

1

Dzisiaj zapraszam do kącika z muzyką.  Znajdziecie tu wiele  pomysłów, ćwiczeń, utworów muzycznych  i piosenek, które  wprowadzą Was w dobry nastrój !

Serdecznie witam wszystkie dzieci.  Szczególnie  pozdrawiam dzieciaki, które uczęszczają na zajęcia z psychologiem. Często   w trakcie  tych  zajęć   gramy i śpiewamy.  Muzyka daje nam wszystkim dużo radości. Wpływa niezwykle stymulująco na wiele funkcji poznawczych. Rozwija  nie tylko układ słuchu ale przede wszystkim mózg małego człowieka. Muzyka kształtuje pamięć, podzielność uwagi,  spostrzeganie. Pozytywnie wpływa na zdolności komunikacyjne. Muzyka tworzy świat przeżyć, kształtuje emocjonalność i wrażliwość.

ĆWICZENIE – ZAPRASZAM NA WYCIECZKĘ DO ZOO

Rozpoczynamy wesołą piosenką Idziemy do ZOO. Myślę, że  rozrusza każdego. Od pierwszych dźwięków  podrywa do śpiewania i tańczenia.

ĆWICZENIE – ROZGRZEWKA Z PTASZKAMI

Kolejna piosenka na rozgrzewkę  to Bim Bum. Prosta melodia i sekwencja ruchów podkreślająca jej rytm.  Troszkę musimy poćwiczyć,  bo piosenka co chwilę lekko przyspiesza. Spróbujcie – zabawa gwarantowana !!!

ĆWICZENIE     –  TWORZYMY WŁASNE INSTRUMENTY

Wszyscy możemy tworzyć muzykę. Śpiewać, grać na instrumentach. Zwykłe wystukiwanie rytmu – to już muzyka. Dzieci szczególnie lubią instrumenty perkusyjne. Możemy je łatwo przygotować. Wystarczy do pustej  plastikowej butelki po napoju wsypać trochę ziarenek – ryżu, kaszy, suchego groszku lub innych drobnych elementów .. i już grzechotka gotowa. Jeśli dodatkowo  ozdobimy ją na kolorowo – będzie wyglądała jak egzotyczny instrument do wybijania rytmu. Poniżej znajduje się kilka filmików pokazujących jak stworzyć własne instrumentarium muzyczne.

Jak zrobić bębenek ?   https://www.youtube.com/watch?

Jak zrobić marakasy ?   https://www.youtube.com/watch?

ĆWICZENIE –  NAUKA Z  MUZYKĄ

Wiele piosenek  pomaga dzieciom utrwalić   nabywane  w  domu i przedszkolu wiadomości. Nasza pamięć  lepiej radzi sobie z zapamiętywaniem materiału, który ma swój rym, rytm, wiąże się z ruchem i  obrazem.  Ta wielość  skojarzeń  ułatwia drogę do zapamiętywania.  Proponuję piosenki, które ułatwią zapamiętanie dni tygodnia i cyferki.

Tydzień liczy 7 dni. Doremisie.    

Piosenka  o cyferkach ułatwia naukę liczenia.

ĆWICZENIE  –  SZKOŁA MUZYCZNA

W filmiku Szkoła Muzyczna wraz z misiem Tashi  zapraszam wszystkie dzieci na wycieczkę po krainie instrumentów muzycznych. Możecie poznać nazwy  i brzmienie kilku  z nich.

ĆWICZENIE – JAKI TO INSTRUMENT 

Teraz przyszedł czas na zagadki muzyczne. „Co tak pięknie gra? Poznajemy instrumenty muzyczne.”  Pod tym linkiem znajdziemy aż 36 różnych krótkich filmików z prezentacją instrumentów. W zależności od wieku i zainteresowania dzieci wybierzmy kilka z nich.   Najpierw warto zobaczyć jak wyglądają i jakie wydają dźwięki. Potem można już przejść do zagadek. Rodzice pokazują dany instrument – a dziecko podaje jego nazwę. W trudniejszej wersji dziecko słucha dźwięku instrumentu i próbuje go  rozpoznać.

ĆWICZENIE – MUZYKA KLASYCZNA

Zachęcam do wprowadzania dzieci w świat muzyki klasycznej. Są takie dzieła, które od stuleci wzruszają i zachwycają ludzi na całym świecie.  Znajdzie się wśród nich na pewno  utwór  Antonio Vivaldiego   „Cztery pory roku”. Dzisiaj zapraszam wszystkie dzieci aby wysłuchać jednej części tego utworu  zatytułowanej –  Wiosna.  Poniższy filmik pokazuje animowaną interpretację  tego utworu  stworzoną przez  studio DISNYA.

Kolejna muzyczna propozycja z  obszaru muzyki klasycznej  to  wesoła animacja, która przybliży dzieciom  utwór  – Marsz Turecki Wolfganga Amadeusza  Mozarta.

ĆWICZENIE – ZNANE I LUBIANE

Ostatnie dzisiaj ćwiczenie dedykuję wszystkim dzieciom,  a szczególnie tym, z którymi wspólnie muzykuję podczas  moich zajęć. Zapraszam do wspólnego śpiewania.

Panie Janie   

Jedzie pociąg  

Jadą,  jadą misie  

Cztery słonie

 

 Pozdrawiam serdecznie  wszystkie Dzieci i  Rodziców

 psycholog Liliana Białas

1

Dzisiaj zapraszam wszystkie dzieci i rodziców do kącika z emocjami. Znajdziecie tu wiele ćwiczeń, test, bajeczki.
Mam nadzieję, że każdy znajdzie coś ciekawego.
ALFABET EMOCJI
Wszystkie emocje są nam potrzebne. Nie ma emocji dobrych i złych. Są emocje trudniejsze, które mogą prowadzić do niewłaściwych zachowań. Na przykład kiedy się złościmy, możemy poboksować poduszkę albo siostrę lub brata. Dzieciom radzenie sobie z emocjami nie przychodzi tak łatwo jak dorosłym. Często nie są świadome swoich emocji, nie potrafią ich nazwać. A to utrudnia kierowanie własnym zachowaniem. Emocje rozpędzają się u nich jak samochodzik, którym nikt nie kieruje. Warto więc uczyć się nie tylko alfabetu składającego się z literek, ale także alfabetu emocji. Dzięki takiej nauce rozwijamy u dzieci inteligencję emocjonalną. Pomaga ona w lepszym rozumieniu siebie i innych.
ĆWICZENIE NAZYWAMY EMOCJE
Podstawą alfabetu emocjonalnego jest umiejętność nazywania i rozpoznawania emocji. Prostym ćwiczeniem rozwijającym tą umiejętność będzie na przykład przeglądanie z dzieckiem różnych ilustracji, zdjęć osób w różnych sytuacjach życiowych oraz nazywanie emocji, które są u nich widoczne. Kolejnym krokiem jest ich omawianie na przykład poprzez zadawanie pytań – Jak myślisz co czuje osoba na obrazku ? Jak Ci się wydaje dlaczego tak się czuje? Co można zrobić aby poprawić jej nastrój ? Kiedy Ty ostatnio tak się czułeś? itd.
ĆWICZENIE KALAMBURY
Dobrym ćwiczeniem na rozpoznawanie emocji może być zabawa w kalambury. Za pomocą gestów, mimiki pokazujemy swój nastrój. Zadaniem członków rodziny jest odgadnąć co to za emocja. Można także przygotować kilka ilustracji, zdjęć lub emotikonów i kolejno losować emocję, którą mamy pokazać innym.

MEMORY Z EMOCJAMI
Możemy zagrać z dziećmi w emocjonalne memory. Wystarczy wydrukować je dwa razy i już możemy zacząć zabawę. Link do bezpłatnego pobrania naszych emocjonalnych potworów znajduje się pod rysunkiem.

2

POBIERZ:

https://emocjedziecka.pl/potwory-memory-karty-pobrania-emocje/

 ĆWICZENIE   HISTORYJKI

Ciekawym ćwiczeniem jest opowiadanie  historyjki  z emocjami,  wykorzystując przy tym  różne zabawki –  lalki, misie, zwierzątka. Warto aby treść historyjki dotyczyła jakiegoś problemu dziecka. Na przykład miś z lalką pokłócił się o zabawkę (np. problem rywalizacji z rodzeństwem).  Możemy wtedy omawiać  jak się  teraz  czują, jak można się  w tej sytuacji  zachować,  żeby wszyscy czuli się lepiej. Uczymy  rozpoznawania i nazywania emocji,  pokazujemy rozwiązanie lub wspólnie wypracowujemy je  z dzieckiem. Szczególnie wartościowe są tutaj pomysły samych dzieci.  Pozytywnie je  modelujemy, uczymy jak radzić sobie z emocjami,  żeby lepiej się poczuć nie krzywdząc innych.

TEST     „JAKA TO EMOCJA”?

Zamieszczam poniżej link do testu z rozpoznawaniem emocji online. Wymaga pomocy rodziców w wyjaśnianiu znaczenia  niektórych pokazanych tam emocji.  Warto przy omawianiu  nowych, nieznanych dziecku emocji, wyjaśniać je poprzez ukazanie tych sytuacji,  w których dane emocje przeżywamy.

3

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,500632-rozpoznawanie_emocji.html

BAJKOWY ALFABET EMOCJI

Wiele  tradycyjnych bajek zawiera cały alfabet przeżyć. Przypomnijmy sobie na przykład  baśń   o „Brzydkim kaczątku”. Niesie ona ogromny ładunek emocjonalny. Jest tam smutek, poczucie odrzucenia, osamotnienia. Jest także  współczucie i pokazanie, że nie powinniśmy dokuczać innym, wyśmiewać się z nich czy krzywdzić w jakikolwiek sposób.  W baśni jest także   radość i duma. Daje ona  nadzieję, że nawet niekorzystna sytuacja może się odmienić.

 Dzisiaj zapraszam do świata tematycznych bajek o emocjach.

S –   JAK    STRACH

https://swiatemocji.pl/pdf/websites/emocje/01%20Strach.pdf

 S – JAK  SPOKÓJ

https://swiatemocji.pl/pdf/websites/emocje/08%20Spokoj.pdf

N- JAK NUDA

https://swiatemocji.pl/pdf/websites/emocje/14%20Nuda.pdf

O  – JAK OPTYMIZ

https://swiatemocji.pl/pdf/websites/emocje/53%20Optymizm.pdf

 

Pozdrawiam serdecznie wszystkie dzieci i ich rodziny 🙂

psycholog Liliana Białas

 

 

LILA-LOGO

15.04.2020

Zapraszam do kącika kreatywnej zabawy. Zabawy,  która uczy, bawi i rozwija naszą pomysłowość.

    Dziecko ma wrodzoną potrzebę poznawania i odkrywania świata.  Ma cudowną moc kreatywności.  Jest spontaniczne, wszystkiego ciekawe,  pomysłowe. Często to my dorośli próbujemy  ten dziecięcy świat  poukładać w zbyt sztywne ramy i schematy.   Brakuje nam cierpliwości,  otwartości, fantazji  i tej czystej dziecięcej energii  aby się czymś  w pełni zachwycić i zaangażować.

   Twórcze myślenie jest  próbą  nowego spojrzenia na sytuację.  Osoby twórcze są otwarte, niezależne i wytrwałe. Potrafią  nie tylko generować   nowe i wartościowe pomysły, ale także wdrażać je w życie. Psychologia zbadała, że „twórczość”  można   ćwiczyć.

  W naszym kąciku kreatywności będę zamieszczała ciekawe ćwiczenia i filmiki, które będą zachęcały do twórczych zabaw i aktywności.  W sytuacji kiedy dzieci nie chodzą do przedszkola i to Wy  Rodzice jesteście z nimi całymi dniami, pomysłowe zabawy mogą ułatwić i uprzyjemnić ten  czas  jaki  z nimi spędzacie.  Bez wielkich kosztów możemy robić proste, ciekawe i  rozwijające rzeczy…

Dzisiaj mam dla Was dwie propozycje:

PALUSZKOWE RYSUNKI

Pierwsza propozycja właściwie skierowana jest do wszystkich. Wszyscy mamy  bowiem ręce dłonie, palce. Wystarczą jeszcze kartki,  mazak i kredki…. Na filmikach pokazanych jest wiele przykładów inspirujących do tworzenia prostych rysunków. Jestem jednak pewna, że dzieci wymyślą swoje własne…

CZYTANIE Z KUBKA

Druga propozycja skierowana  jest do starszych przedszkolaków, które zainteresowane są już literkami. Nauka składania literek może być cudowną zabawą… Zachwyciłam się  tym jak pani Ewa Wojan   dzieli się fajnymi,  prostymi pomysłami na  atrakcyjne ćwiczenia, które uczą przez zabawę.  Pomysłowość i kreatywność autorki  pozwala na stworzenie ciekawych pomocy. Może także zainspiruje do tworzenia własnych ?

Pozdrawiam serdecznie Liliana Białas

Światowy  Miesiąc  Wiedzy na temat Autyzmu. 

    Od kilku lat kwiecień jest  Światowym Miesiącem  Wiedzy na temat Autyzmu.  Odbywa się wiele spotkań, imprez, szkoleń, fasady budynków podświetlane są na niebiesko.  Również nasze przedszkole co roku aktywnie bierze w nich  udział. W tym roku obchody przeniosły się głównie do internetu.

   Autyzm i zespół Aspergera są najczęściej występującymi całościowymi zaburzeniami neurorozwojowymi spośród zaburzeń ze spektrum autyzmu. Powodują one trudności w postrzeganiu świata, uczeniu się, porozumiewaniu i kontaktach społecznych. W Polsce autyzm wykrywany jest u jednego dziecka na około 300.

   Działania w ramach obchodów  Światowego  Miesiąca  Wiedzy na temat Autyzmu   mają zwrócić uwagę nas wszystkich na potrzeby i problemy osób dotkniętych autyzmem. Jest to również sposób na propagowanie wiedzy na ten temat. Brak wiedzy wpływa bowiem  na niewłaściwe i krzywdzące  reakcje ludzi w codziennych sytuacjach. W efekcie osoby z autyzmem i ich rodzice czują się niezrozumiani, odrzuceni, nieakceptowani w społeczeństwie.

   Serdecznie zapraszam  na dwa filmiki poszerzające wiedzę  o spektrum autyzmu. Pierwszy skierowany jest do rodziców, wychowawców i wszystkich, którzy chcą  wiedzieć więcej,  a tym samym lepiej rozumieć  ich potrzeby. 

Film  edukacyjno-informacyjny  przygotowany przez   Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach w ramach Kampanii    Autyzm. Codzienność…

Głosu w polskiej wersji językowej filmu użyczyła piosenkarka Kayah.

Drugi film jest wprowadzeniem do tematyki autyzmu skierowanym głównie do dzieci. Ma on na celu podnoszenie budowanie tolerancji oraz zrozumienia i akceptacji dla różnorodności. Filmik może być  także pretekstem do rozmów na temat  uwrażliwiania na potrzeby innych.  Różnorodność może nas wzbogacać.

 

Pozdrawiam serdecznie

 psycholog Liliana Białas

 

Linki do  ciekawych stron zajmujących się tematyką spektrum autyzmu:

http://www.synapsis.org.pl/    Fundacja Synapsis

http://autystyczni.pl/    Informacje dotyczące funkcjonowania dzieci z autyzmem i ZA

http://www.poradnikautystyczny.pl/     Porady i  informacje  dla rodziców dzieci autystycznych

http://polskiautyzm.pl/   Zawiera ciekawe artykuły, poleca metody i  książki tematyczne

01.04.2020

Baloniku mój malutki…  – kilka słów o stresie i rady jak go rozładować …    

Relaksacja dla przedszkolaków

11

Kilka słów o stresie…

Codzienny stres jest nieodłącznym elementem życia każdego  z nas. Ostatnia sytuacja związana z epidemią i jej konsekwencjami  zmieniła bardzo nasze życie. Przedłużająca się izolacja,   zmartwienia o zdrowie bliskich, problemy z pracą i wiele innych może powodować silne emocje takie jak: strach, smutek, rozdrażnienie, złość, przygnębienie, niepewność, napięcie. Samo przebywanie non stop  ze sobą powoduję, że częściej dochodzi do napięć i konfliktów.  Stres wiąże się również z reakcjami fizjologicznymi naszego ciała. Znajdując się w stresującej sytuacji odczuwamy przyspieszenie rytmu serca i tętna, skrócenie i spłycenie oddechu, wzrost napięcia mięśniowego. Jest to naturalna reakcja naszego organizmu. Jeśli nie jest zbyt wysoki działa pozytywnie. Mobilizuje nas do działania. W ostatnim czasie ważne jest aby były to działania nakierowane na  wyrabianie zdrowych i bezpiecznych nawyków – np. u dzieci częste  mycie rączek. Kiedy jednak stres jest zbyt wysoki lub długotrwały działa na nas niekorzystnie. Każdy z nas dorosłych ma już przynajmniej  częściowo wypracowane  własne sposoby na stres. Starajmy się je stosować, szukać nowych i dopasować do okoliczności.  Jednym  z nich są ćwiczenia relaksacyjne.  Pamiętajmy, że dzieci, obserwują  nasze reakcje i często je naśladują.  Nasz stres udziela się także im.

Relaksacja…

Kiedy czujemy, że stres jest zbyt duży zachęcam do wyciszenia. Jest wiele sposobów na obniżanie stresu. Przydatne do tego  mogą okazać się ćwiczenia relaksacyjne. Udział w ćwiczeniach  pomaga dzieciom w rozładowaniu negatywnych emocji. Poza tym daje możliwość odpoczynku, odprężenia i  wyciszenia organizmu.

Jak wyjaśnić dzieciom działanie stresu

Możemy krótko wyjaśnić dzieciom  jak działa stres porównując go do tytułowego balonika, który jeśli za mocno  go nadmuchany… głośno pęka ! Podobnie  my,  kiedy nazbiera się za dużo napięć często …”wybuchamy”. Jednak gdy  wypuścimy z balonika  nieco powietrza … nic złego z nim się nie dzieje. Podobnie działa na nas relaksacja. Jesteśmy po niej spokojniejsi.

Jak się do tego zabrać …

Tak właściwie potrzebujemy spokojnej muzyki i  kilku minut wolnego czasu. Relaksacja powinna być przeprowadzana w warunkach, które wywołują odprężenie, wprowadzają dzieci może położyć się na łóżeczku ale atrakcyjniej będzie zrobić mu specjalne miejsce na relaks.  Możemy rozłożyć na podłodze koc, karimatę, miękki dywanik.

Propozycje relaksacji

Zachęcam do tworzenia  własnych tekstów relaksacji. Bohaterami mogą być np. różne zwierzątka, elementy natury. Dziecko samo może podpowiedzieć na jaki temat relaksu ma dzisiaj ochotę. Poniżej zamieszczam własną propozycję „relaksu z chmurką”, który można wykorzystać jako wehikuł do przenoszenia się w różne miejsca,  w różne bajki.  Proszę uruchomić wyobraźnię… Dla zachęty przypominam słynny cytat Alberta Einsteina.

12

Relaks z chmurką”

 Na pięknym,  błękitnym niebie pojawiła się mała biała chmurka… Była puchata i leciutka… Spojrzała w dół i dostrzegła, że masz ochotę na małą przejażdżkę… Delikatnie uśmiechnęła się  i powiedziała… zapraszam… połóż się  na mnie wygodnie… Jestem mięciutka i delikatna… Będzie Ci  u mnie wygodnie i  bezpiecznie… Zabiorę Cię w piękną podróż…  Będziesz odwiedzał bajkowe krainy…. Oddychaj równiutko i spokojnie …  wdech… wydech… wdech…. wydech… raz… dwa… Dobrze… właśnie tak… Poczuj jak delikatnie kołyszę cię  na boki… w prawo… i w lewo… i w prawo… i w lewo… Jesteś spokojny/a…. odprężony/a…  A teraz płyniemy powolutku do  krainy….            i tutaj snujemy dalej swoją opowieść.

Kolejna propozycja dotyczy relaksu z delfinkiem.

„Relaks z delfinkiem”

Spacerujesz nad brzegiem morza… Fale delikatnie obmywają twoje stopy … Słyszysz leciutki szum wiatru… Jest ciepłe i przyjemne popołudnie…  Morze mieni się delikatnie raz na złoto… raz srebrzyście… Dostrzegasz, że  podpływa do ciebie delfin…. Przyjaźnie zachęca cię do wspólnej podróży…. Wchodzisz powolutku do wody… Chwytasz  za  jego płetwy i suniesz wraz z nim przez fale…. Woda przyjemnie obmywa twoje ciałko… Jest ci przyjemnie… Delfin płynie w kierunku zielonej wysepki…. Kiedy tam dopływacie…. delfin wskazuje, że masz iść dalej w głąb wyspy… Idąc piaszczystym brzegiem dostrzegasz przed sobą przepiękny bajeczny ogród… Znajdujesz w nim cień i odpoczynek… Rozglądasz się dookoła i w środku dostrzegasz źródełko… Jego woda jest czysta…  Obok rosną kolorowe kwiaty… Zrywasz żółty  kwiat … jest to kwiat dobrego nastroju …. Wypijasz z niego kilka kropel wody źródlanej wody…. i czujesz, że się uśmiechasz…, stajesz się pogodny…. Zrywasz drugi czerwony kwiat…. czerpiesz nim wodę i  dostajesz moc siły…. Stajesz się  silny i wytrzymały …. W końcu zrywasz kwiat niebieski, który symbolizuje spokój… Wypijasz kilka kropel i stajesz się spokojny… Ogrania cię przyjemne rozluźnienie…  Opuszczasz ogród i kierujesz się w stronę delfinka… Ten zabiera Cię w drogę powrotną … Płynie z Tobą  aż do brzegu, którego rozpoczęła się podróż…  Wychodzisz z wody i czujesz w sobie moc …. siły, mądrości i spokoju… Spokojnie oddychamy… Zbliżamy się do końca relaksu… Liczymy 5…4…3…2…1…  i otwieramy oczy.

Dodatkowa rada…

Warto pamiętać, że dzieci łatwo się zniechęcają, zwłaszcza jeśli czują się do czegoś przymuszane. Dlatego pierwsze relaksacje powinny być  krótkie.  W miarę upływu czasu stopniowo  je wydłużamy. Pamiętajmy aby  chwalić dzieci za zaangażowanie i postępy.

Propozycje stron z nagranymi relaksami i bajkami relaksacyjnymi:

Możemy skorzystać z gotowych I nagranych już relaksacji i ćwiczeń  Kilka propozycji z linkiem i  krótkim opisem zamieściłam poniżej.

 

  1. Medytacja dla najmłodszych na dobranoc – trwa 5 minut

https://www.youtube.com/watch?v=MI15bk6UOCY

  1. Krótka bajka relaksacyjna z kotkiem   – trwa  5 minut

https://www.youtube.com/watch?v=p9h8SChtrjI&t=82s

3.Klasyczna relaksacja z misiem  – trwa  7 minut

https://www.youtube.com/watch?v=P8128iS8o0g

  1. Relaksacja „Wróżki” wyciszająca przed snem – 12 minut

https://www.youtube.com/watch?v=NogFFcflgSU

5.Ćwiczenia oddechu   z książeczki „Spokój i uważność żabki” –  trwa  4  minuty

https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q&t=144s

Propozycje stron zawierających różne ćwiczenia  obniżające stres:

  1. Na stronie poniżej można znaleźć różne ćwiczenia oddechowe dla dzieci na wesoło . Miedzy innymi – oddech lamparta, oddychanie w stylu słonia, czy grę w węża.

https://pieknoumyslu.com/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/

  1. Kolejna propozycja krótkich technik relaksacyjnych – ” zdmuchnij świeczkę”, „historia żółwia”  czy ” zabawa z nasionkami”.

https://pieknoumyslu.com/techniki-relaksacyjne-gry-dzieci/

  1. Kilka prostych ćwiczeń na zwiększenie kontroli nad emocjami i wyciszenie.

http://topniusy.eu/psycholog-zdradza-8-genialnych-sztuczek-dzieki-nim-twoje-dziecko-bedzie-zdrowe-i-silne-emocjonalnie/

  1. Kilka ćwiczeń na rozluźnianie ciała.

http://jeeyoga.com/stres-w-szkole-3-proste-techniki-relaksacyjne-dla-dzieci/

  1. Trzy bajki relaksacyjne: o wróbelku, niedźwiadku i kotku.

https://www.przedszkola.edu.pl/bajka-relaksacyjna.html

  1. Bajki relaksacyjne na dobranoc o „Wróżce i drewniany pajacyku”, „Jestem roślinką” i „Wieczorna opowieść”.

http://przedszkole3.hajnowka.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=200:bajki-relaksacyjne&catid=44:zabawy-z-mam-i-tat&Itemid=121

Myślę, że spośród i opracowanych i zebranych przeze mnie propozycji każdy znajdzie coś dla swojego dziecka. Mam nadzieję, że  dla Was to także będzie chwilka odpoczynku i wyciszenia. Może  inspiracja  do poszukiwań i tworzenia  własnych relaksacji ?

 psycholog Liliana Białas

__________________________________________________________________________________

źródła ilustracji:

rys.1  http://jeeyoga.com/stres-w-szkole-3-proste-techniki-relaksacyjne-dla-dzieci/

rys.2  https://youngface.tv/wyobraznia-czy-potrzebna/

30.03.2020

Drodzy Rodzice !!!

Przekazuję Państwu kilka cennych rad dotyczących zabawy z dzieckiem. Część dzieci w tym czasie izolacji nie ma naturalnych kontaktów  z rówieśnikami. Nie wszyscy mają  rodzeństwo.   Tym bardziej cenne są zamieszczone niżej rady opracowane przez Annę Karcz – psychologa dziecięcego i  terapeutę pedagogicznego,  dotyczące spontanicznej zabawy z dzieckiem.  Zabawy nie rozumiemy tutaj jako edukacji czy edukacji przez zabawę, która oczywiście także jest ważną aktywnością w okresie  przedszkolnym. Tutaj chodzi bardziej o zabawę spontaniczną, wygłupy, baraszkowanie, podążanie za dziecięcą fantazją, która także rozwija i jest potrzebna naszym dzieciom.  Obudźmy w sobie dziecko,  z jego energią, radością i  pomysłami…

 psycholog Liliana Białas

7 rzeczy, które MUSISZ wiedzieć o zabawie z dzieckiem!

  1. Zabawa to najlepszy sposób na budowanie relacji z dzieckiem. Są dużo większe szanse, że gdy Ty poświęcisz malcowi swój czas, to on poświeci czas Tobie gdy będziesz tego potrzebować (na przykład pomagając przy sprzątaniu).
  2. Wspólna zabawa z dzieckiem jest realizacją jego POTRZEBY, a nie  NAGRODĄ. Tego, czy dasz dziecku obiad nie uzależniasz od jego poprzedniego zachowania, prawda? Dlatego również potrzebę zabawy zaspakajaj bez względu na poprzednie zachowanie dziecka.
  3. Baw się z dzieckiem regularnie, choć niekoniecznie zawsze o tej samej porze. Wiem, że może się wydawać, że znalezienie czasu na zabawę z dzieckiem może być trudne, ale potraktuj to jak inwestycję. Pozwól sobie na eksperyment – spróbuj bawić się z dzieckiem przez 15 minut dziennie przez kolejne 3 miesiące. To tylko 90 dni! Uwaga! Większość rodziców biorących udział w tym eksperymencie zauważa istotne zmiany w zachowaniu dziecka już po dwóch miesiącach.
  4. Ignoruj złe zachowanie dziecka podczas zabawy – tak długo, jak nic jemu lub Tobie nie grozi.  Jeśli maluch przekracza granice – przerwij zabawę i wprowadź zasadę. Powiedz: „Dopóki to robisz, nie możemy się bawić dalej. Chcesz się bawić, czy na dzisiaj kończymy?”.
  5. Zabawa z dzieckiem jest dla niego gwarancją uzyskania pozytywnej uwagi -stały czas dla dziecka uczy go jak zdobyć Twoją uwagę w pożądany sposób. Jest więc bardzo duża szansa, że z wielu negatywnych zachowań skierowanych na zdobycie uwagi małych człowiek zrezygnuje.
  6. Bawiąc się z dzieckiem spróbuj zastosować się do poniższych zasad:
  7.  15 minut zabawy z dzieckiem według powyższych zasad jest cenniejsze niż cały dzień bez nich.
  • Podążaj za dzieckiem i jego pomysłami, nie narzucaj form i zasad zabawy, nie dawaj instrukcji.
  • To nie jest czas na naukę! Nie nauczaj, nie oczekuj logiki i efektów,  nie poprawiaj.
  • Czas na zabawę to czas wolny od konfliktów.
  • Pamiętaj, że szefem w trakcie zabawy jest dziecko. Ma ono prawo ustalać własne zasady zabaw i gier (nawet jeśli nie są zgodne z instrukcjami). Podczas czasu zabawy staraj się wykonywać polecania dziecka.
  • Uważnie obserwuj co robi i co mówi Twoje dziecko i staraj się je naśladować.
  • Pozytywnie komentuj to co Twoje dziecko robi, opisuj to co widzisz, ale powstrzymuj się od oceny i NIGDY nie krytykuj.
  • Odpowiadaj na zadawane przez dziecko pytania, ale sam unikaj zadawania pytań.
  • Odłóż na czas zabawy wszystkie inne aktywności- to nie jest czas na pisanie smsów, czytanie prasy czy malowanie paznokci.
  • Staraj się okazywać entuzjazm i naucz się radzić sobie ze znudzeniem.

25.03.2020

„Bajeczki z karteczki”

Serdecznie pozdrawiam wszystkie dzieci i rodziców !

Zapraszam do stworzenia własnoręcznie wykonanej gry Bajeczki z karteczki !!!  Wymyśliłam ją dla Was inspirując się  grą  Story Cubes, która zawiera dziewięć kostek z ilustracjami na ściankach.

Story Cubes stworzył Rory O’Connor z Irlandii, trener kreatywności i twórczego rozwiązywania problemów. Ta niewielka gra szybko okazała się nieocenioną pomocą dla nauczycieli, trenerów, terapeutów, jak również znakomitą, ćwiczącą kreatywność i wyobraźnię grą dla całej rodziny lub grona przyjaciół.

Nasza gra „Bajeczki z karteczki”  wzbogaca wiele umiejętności dziecka  w zakresie motoryki  i  koordynacji przy jej tworzeniu. Poszerza słownik dziecka oraz płynność  wypowiedzi.   Rozwija myślenie, wyobraźnię i  kreatywność. Jest także świetną okazją do  wspólnego spędzania czasu dla  całej rodziny.  Odpowiednio kierując grą możemy przeżyć z dzieckiem wiele przygód,  poruszać wiele tematów, oswoić lęki  i  rozbroić wiele emocji.

krok 1

Tworzymy karty.  Z bloku technicznego, arkusza brystolu  (może być  kartonik po butach lub inne twardsze  opakowanie)  wycinamy prostokąty –  o wymiarze podobnym do wielkości typowych  kart do gry. Można także wykorzystać starą talię kart, która jest np. zdekompletowana.

krok 2

Wycinamy ze starych czasopism   różne ilustracje rozmaitych przedmiotów, osób, zwierząt, przyrody, kosmosu itd.   Staramy się aby wielkością pasowały do  naszych kart.   (Możemy je także narysować).

krok 3

 Naklejamy je na wcześniej przygotowane kartoniki w kroku 1.

 I  już gra gotowa…..

 Im więcej mamy kart,  tym zabawa może być ciekawsza. Możemy  co jakiś czasu urozmaicić i wzbogacić naszą grę  dorabiając  nowe karty.

Zasady gry: (można je modyfikować)

ilość osób – minimum 2 graczy

przebieg gry:

  • tasujemy karty i układamy je w stosik, możemy także rozłożyć karty na stole i  wybierać je  losowo, możemy podobnie jak w Story Cubs – wylosować 9 obrazków i z ich użyciem układać historyjkę
  • grę zaczyna np. najstarsza osoba, biorąc   kartę ze stosu  lub wybierając jedną z kart rozłożonych na stole  i zaczyna snuć opowiadanie np. „dawno,  dawno temu….. ” albo „pewnego razu…”   i nawiązuje do karty, którą wylosowała
  • potem kolejna osoba dopowiada i snuje dalszy ciąg  opowiadania włączając w nie to co wylosowała na karcie… i tak dalej  i tak dalej…

czas: dowolny

Możemy się umówić, że opowiadanie będzie trwało aż skończą nam się wszystkie    kartoniki. Możemy ustalić konkretną liczbę kolejek, albo  umówić się, że  kończymy grę  gdy  skończą  nam  się pomysły.  Możemy wylosować np. 9 czy 10 obrazków i przy ich użyciu   układać  konkretną historyjkę. Oczywiście dostosowujemy długość  gry do wieku dziecka. Czasami, szczególnie na początku gry,  dorośli muszą lekko wspomagać i rozwijać ciekawie wątek opowiadania. Dzieci potrafią jednak bardzo zaskakiwać. Mają bogata wyobraźnię  i są często mniej schematyczne od nas dorosłych.      Im częściej   będziemy grać,  tym więcej pomysłów  będzie przychodziło wszystkim   do głowy…

Przykładowe rozdanie.

Pierwsza wylosowana karta to „hipopotam”. Zaczynamy ..    „Dawno, dawno temu, żył sobie hipopotam Hipolit. Bardzo lubił się śmiać i opowiadać  żarciki.  Pewnego razu… Druga osoba losuje np. obrazek z „komórką” i opowiada dalej  ….. znalazł komórkę. Zastanawiał się do kogo może należeć ?  Zaczął dzwonić  a tu….. Kolejna osoba losuje  i  ciągnie opowiadanie dalej …..

 

 

 Życzę  podróży w świat wyobraźni, dobrej zabawy i    wielu ciekawych pomysłów !!!

psycholog Liliana Białas

18.03.2020

Koronawirus a dziecko. Dekalog dla Rodziców

1.Przekazuj dziecku rzeczowe, sprawdzone informacje, dostosowane do jego wieku i poziomu  rozumienia.
2. Nie siej paniki, ale też nie bagatelizuj problemu. Nie pozwól, by Twój niepokój udzielił się dziecku.
3. Pamiętaj, że dziecko obserwuje Twoje reakcje i stara się je naśladować! Twój wzorzec ma ogromny wpływ na jego zachowanie i odczuwanie.
4. Nie narażaj dziecka na zalew informacji, może to tylko potęgować niepokój. Wyłącz telewizor, nie roztrząsaj problemu w obecności dziecka.
5. Rozmawiaj, wyjaśniaj, odpowiadaj na pytania. Nie „zamiataj pod dywan”. Zapewniaj dziecko o swoim wsparciu i gotowości pomocy.
6. Zwróć uwagę na emocje! Pozwól dziecku na ich przeżywanie – nie bagatelizuj i nie pomniejszaj ich. Pomóż je nazwać. Podkreśl, że strach jest naturalną reakcją.
7. Chwal jego zachowania związane z ostrożnością (ale bądź czujny, aby nie nakręcać spirali strachu).
8. Wykorzystaj czas na lepsze poznanie swojego dziecka oraz pogłębienie więzi w Rodzinie. Możecie zrobić wspólnie coś, na co brakuje na co dzień czasu (gra, uporządkowanie zdjęć, kronika rodzinna itp.).
9. Nie zalewaj jednak dziecko propozycjami ciągłych aktywności. Zapytaj, co ono chciałoby zrobić.
10 Bądź optymistą! Ten trudny czas kiedyś się skończy. Może nauczy nas czegoś dobrego?

opracowanie:pppp lbc

Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Lublińcu

 

 

 

 

Propozycje zabaw rozwijających umiejętności społeczne:

Propozycje zabaw rozwijających umiejętności społeczne:

Bajka terapeutyczna:

Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie.