Kącik Psychologa

serduszko ZOSTANWDOMU

Drodzy Rodzice !!!

Przekazuję Państwu kilka cennych rad dotyczących zabawy z dzieckiem. Część dzieci w tym czasie izolacji nie ma naturalnych kontaktów  z rówieśnikami. Nie wszyscy mają  rodzeństwo.   Tym bardziej cenne są zamieszczone niżej rady opracowane przez Annę Karcz – psychologa dziecięcego i  terapeutę pedagogicznego,  dotyczące spontanicznej zabawy z dzieckiem.  Zabawy nie rozumiemy tutaj jako edukacji czy edukacji przez zabawę, która oczywiście także jest ważną aktywnością w okresie  przedszkolnym. Tutaj chodzi bardziej o zabawę spontaniczną, wygłupy, baraszkowanie, podążanie za dziecięcą fantazją, która także rozwija i jest potrzebna naszym dzieciom.  Obudźmy w sobie dziecko,  z jego energią, radością i  pomysłami…

 psycholog Liliana Białas

7 rzeczy, które MUSISZ wiedzieć o zabawie z dzieckiem!

  1. Zabawa to najlepszy sposób na budowanie relacji z dzieckiem. Są dużo większe szanse, że gdy Ty poświęcisz malcowi swój czas, to on poświeci czas Tobie gdy będziesz tego potrzebować (na przykład pomagając przy sprzątaniu).
  2. Wspólna zabawa z dzieckiem jest realizacją jego POTRZEBY, a nie  NAGRODĄ. Tego, czy dasz dziecku obiad nie uzależniasz od jego poprzedniego zachowania, prawda? Dlatego również potrzebę zabawy zaspakajaj bez względu na poprzednie zachowanie dziecka.
  3. Baw się z dzieckiem regularnie, choć niekoniecznie zawsze o tej samej porze. Wiem, że może się wydawać, że znalezienie czasu na zabawę z dzieckiem może być trudne, ale potraktuj to jak inwestycję. Pozwól sobie na eksperyment – spróbuj bawić się z dzieckiem przez 15 minut dziennie przez kolejne 3 miesiące. To tylko 90 dni! Uwaga! Większość rodziców biorących udział w tym eksperymencie zauważa istotne zmiany w zachowaniu dziecka już po dwóch miesiącach.
  4. Ignoruj złe zachowanie dziecka podczas zabawy – tak długo, jak nic jemu lub Tobie nie grozi.  Jeśli maluch przekracza granice – przerwij zabawę i wprowadź zasadę. Powiedz: „Dopóki to robisz, nie możemy się bawić dalej. Chcesz się bawić, czy na dzisiaj kończymy?”.
  5. Zabawa z dzieckiem jest dla niego gwarancją uzyskania pozytywnej uwagi -stały czas dla dziecka uczy go jak zdobyć Twoją uwagę w pożądany sposób. Jest więc bardzo duża szansa, że z wielu negatywnych zachowań skierowanych na zdobycie uwagi małych człowiek zrezygnuje.
  6. Bawiąc się z dzieckiem spróbuj zastosować się do poniższych zasad:
  • Podążaj za dzieckiem i jego pomysłami, nie narzucaj form i zasad zabawy, nie dawaj instrukcji.
  • To nie jest czas na naukę! Nie nauczaj, nie oczekuj logiki i efektów,  nie poprawiaj.
  • Czas na zabawę to czas wolny od konfliktów.
  • Pamiętaj, że szefem w trakcie zabawy jest dziecko. Ma ono prawo ustalać własne zasady zabaw i gier (nawet jeśli nie są zgodne z instrukcjami). Podczas czasu zabawy staraj się wykonywać polecania dziecka.
  • Uważnie obserwuj co robi i co mówi Twoje dziecko i staraj się je naśladować.
  • Pozytywnie komentuj to co Twoje dziecko robi, opisuj to co widzisz, ale powstrzymuj się od oceny i NIGDY nie krytykuj.
  • Odpowiadaj na zadawane przez dziecko pytania, ale sam unikaj zadawania pytań.
  • Odłóż na czas zabawy wszystkie inne aktywności- to nie jest czas na pisanie smsów, czytanie prasy czy malowanie paznokci.
  • Staraj się okazywać entuzjazm i naucz się radzić sobie ze znudzeniem.
  1. 15 minut zabawy z dzieckiem według powyższych zasad jest cenniejsze niż cały dzień bez nich.

 

„Bajeczki z karteczki”

Serdecznie pozdrawiam wszystkie dzieci i rodziców !

Zapraszam do stworzenia własnoręcznie wykonanej gry Bajeczki z karteczki !!!  Wymyśliłam ją dla Was inspirując się  grą  Story Cubes, która zawiera dziewięć kostek z ilustracjami na ściankach.

Story Cubes stworzył Rory O’Connor z Irlandii, trener kreatywności i twórczego rozwiązywania problemów. Ta niewielka gra szybko okazała się nieocenioną pomocą dla nauczycieli, trenerów, terapeutów, jak również znakomitą, ćwiczącą kreatywność i wyobraźnię grą dla całej rodziny lub grona przyjaciół.

Nasza gra „Bajeczki z karteczki”  wzbogaca wiele umiejętności dziecka  w zakresie motoryki  i  koordynacji przy jej tworzeniu. Poszerza słownik dziecka oraz płynność  wypowiedzi.   Rozwija myślenie, wyobraźnię i  kreatywność. Jest także świetną okazją do  wspólnego spędzania czasu dla  całej rodziny.  Odpowiednio kierując grą możemy przeżyć z dzieckiem wiele przygód,  poruszać wiele tematów, oswoić lęki  i  rozbroić wiele emocji.

Krok 1

Tworzymy karty.  Z bloku technicznego, arkusza brystolu  (może być  kartonik po butach lub inne twardsze  opakowanie)  wycinamy prostokąty –  o wymiarze podobnym do wielkości typowych  kart do gry. Można także wykorzystać starą talię kart, która jest np. zdekompletowana.

Krok 2

Wycinamy ze starych czasopism   różne ilustracje rozmaitych przedmiotów, osób, zwierząt, przyrody, kosmosu itd.   Staramy się aby wielkością pasowały do  naszych kart.   (Możemy je także narysować).

Krok 3

 Naklejamy je na wcześniej przygotowane kartoniki w kroku 1.

 I  już gra gotowa…..

 Im więcej mamy kart,  tym zabawa może być ciekawsza. Możemy  co jakiś czasu urozmaicić i wzbogacić naszą grę  dorabiając  nowe karty.

Zasady gry: (można je modyfikować)

ilość osób – minimum 2 graczy

przebieg gry:

  • tasujemy karty i układamy je w stosik, możemy także rozłożyć karty na stole i  wybierać je  losowo, możemy podobnie jak w Story Cubs – wylosować 9 obrazków i z ich użyciem układać historyjkę
  • grę zaczyna np. najstarsza osoba, biorąc   kartę ze stosu  lub wybierając jedną z kart rozłożonych na stole  i zaczyna snuć opowiadanie np. „dawno,  dawno temu….. ” albo „pewnego razu…”   i nawiązuje do karty, którą wylosowała
  • potem kolejna osoba dopowiada i snuje dalszy ciąg  opowiadania włączając w nie to co wylosowała na karcie… i tak dalej  i tak dalej…

czas: dowolny

Możemy się umówić, że opowiadanie będzie trwało aż skończą nam się wszystkie    kartoniki. Możemy ustalić konkretną liczbę kolejek, albo  umówić się, że  kończymy grę  gdy  skończą  nam  się pomysły.  Możemy wylosować np. 9 czy 10 obrazków i przy ich użyciu   układać  konkretną historyjkę. Oczywiście dostosowujemy długość  gry do wieku dziecka. Czasami, szczególnie na początku gry,  dorośli muszą lekko wspomagać i rozwijać ciekawie wątek opowiadania. Dzieci potrafią jednak bardzo zaskakiwać. Mają bogata wyobraźnię  i są często mniej schematyczne od nas dorosłych.      Im częściej   będziemy grać,  tym więcej pomysłów  będzie przychodziło wszystkim   do głowy…

Przykładowe rozdanie.

Pierwsza wylosowana karta to „hipopotam”. Zaczynamy ..    „Dawno, dawno temu, żył sobie hipopotam Hipolit. Bardzo lubił się śmiać i opowiadać  żarciki.  Pewnego razu… Druga osoba losuje np. obrazek z „komórką” i opowiada dalej  ….. znalazł komórkę. Zastanawiał się do kogo może należeć ?  Zaczął dzwonić  a tu….. Kolejna osoba losuje  i  ciągnie opowiadanie dalej …..

 

 

 Życzę  podróży w świat wyobraźni, dobrej zabawy i    wielu ciekawych pomysłów !!!

psycholog Liliana Białas

Koronawirus a dziecko. Dekalog dla Rodziców

1.Przekazuj dziecku rzeczowe, sprawdzone informacje, dostosowane do jego wieku i poziomu  rozumienia.
2. Nie siej paniki, ale też nie bagatelizuj problemu. Nie pozwól, by Twój niepokój udzielił się dziecku.
3. Pamiętaj, że dziecko obserwuje Twoje reakcje i stara się je naśladować! Twój wzorzec ma ogromny wpływ na jego zachowanie i odczuwanie.
4. Nie narażaj dziecka na zalew informacji, może to tylko potęgować niepokój. Wyłącz telewizor, nie roztrząsaj problemu w obecności dziecka.
5. Rozmawiaj, wyjaśniaj, odpowiadaj na pytania. Nie „zamiataj pod dywan”. Zapewniaj dziecko o swoim wsparciu i gotowości pomocy.
6. Zwróć uwagę na emocje! Pozwól dziecku na ich przeżywanie – nie bagatelizuj i nie pomniejszaj ich. Pomóż je nazwać. Podkreśl, że strach jest naturalną reakcją.
7. Chwal jego zachowania związane z ostrożnością (ale bądź czujny, aby nie nakręcać spirali strachu).
8. Wykorzystaj czas na lepsze poznanie swojego dziecka oraz pogłębienie więzi w Rodzinie. Możecie zrobić wspólnie coś, na co brakuje na co dzień czasu (gra, uporządkowanie zdjęć, kronika rodzinna itp.).
9. Nie zalewaj jednak dziecko propozycjami ciągłych aktywności. Zapytaj, co ono chciałoby zrobić.
10 Bądź optymistą! Ten trudny czas kiedyś się skończy. Może nauczy nas czegoś dobrego?

opracowanie:pppp lbc

Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Lublińcu

 

 

 

 

 

Propozycje zabaw rozwijających umiejętności społeczne:

Propozycje zabaw rozwijających umiejętności społeczne:

Bajka terapeutyczna:

Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie.