Od 1964 roku na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Niewidomych. W Polsce ten dzień oficjalnie po raz pierwszy świętowaliśmy w 1993 roku. Celem obchodów Międzynarodowego Dnia Niewidomych jest przypomnienie, że osoby niewidome i słabowidzące są obecne w naszym życiu i uczestniczą w nim na równi z osobami pełnosprawnymi.
Aby przybliżyć dzieciom sposób życia osób niewidomych i słabowidzących zaprosiliśmy do przedszkola Panią Barbarę Jerominek-Tofilską, która pracuje jako tyflopedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lublińcu. Pani Basia przeczytała dzieciom opowiadanie, którego bohaterką była niewidoma dziewczynka o imieniu Ania. Przedszkolaki dowiedziały się jak rozmawiać i jak pomóc osobom niewidomym: na co zwrócić uwagę, a czego nie należy robić. Miały możliwość poczuć poprzez dotyk jak wyglądają litery napisane brajlem, a po założeniu specjalnych okularów, zobaczyć różne rodzaje stopnia niedowidzenia. Pokonywanie toru przeszkód z zasłoniętymi oczami pozwoliło uświadomić dzieciom jak to jest, gdy się nie widzi i jak ważna jest pomoc drugiej osoby. Podczas zabawy w „czarodziejski woreczek” dzieci starały się rozpoznać wybrany przedmiot tylko za pomocą dotyku. Na zakończenie wszystkie przedszkolaki obejrzały animowany film z serii „Bali”, podczas którego główny bohater poznaje nowego kolegę- niewidomego Mateo.
Uczestnicząc w sytuacjach choć trochę zbliżonych do tych, w jakich na co dzień znajdują się niewidomi, chcieliśmy uzmysłowić dzieciom, że mimo braku wzroku można i da się dobrze funkcjonować w społeczeństwie.