Drodzy Rodzice, z przyjemnością informujemy, że od lutego 2022 r. w naszym przedszkolu  realizowana jest innowacja pedagogiczna pod tytułem „Zakodowany Świat Emocji”.

Autorkami programu są:

  • Pani Daria Krawczyk
  • Pani Bożena Labocha-Piecko

Dziecko w wieku przedszkolnym często wkracza w grupę społeczną, jest to moment, kiedy przychodzi mu się mierzyć z nowymi, często trudnymi i zupełnie nieznanymi sytuacjami. To czas intensywnego rozwoju społecznego i emocjonalnego – dziecko poznaje środowisko i siebie – rozwija się obraz własnej osoby, rozumienie emocji oraz kształtują się postawy i zachowania (Cieszyńska, Korendo 2017). Dziecko zaczyna rozumieć kontekst społeczny i oczekiwania innych, rozróżniać sytuacje oraz związane z nimi wzorce, a także odraczać swoje reakcje w czasie, co wiąże się z umiejętnością kontrolowania swoich zachowań w związku z emocjami. To okres bardzo wrażliwy pod względem rozwoju społeczno-emocjonalnego, dziecko wchodząc w szerszą grupę społeczną, ucząc się funkcjonowania w niej oraz przyswajając nowe umiejętności, nadal poprzez naśladowanie, potrzebuje wsparcia osób dorosłych w radzeniu sobie z bodźcami i wyzwaniami jakie przed nim stoją. W późniejszym wieku przedszkolnym zdobyte umiejętności zostają utrwalane, by wreszcie dziecko mgło radzić sobie coraz bardziej samodzielnie oraz z coraz większą zdolnością samokontroli.

Należy pamiętać, że rozwój emocjonalno-społeczny nie pozostaje bez wpływu na pozostałe sfery rozwoju – rozwój zabawy, czy rozwój poznawczy – dziecko, które dobrze czuje się samo ze sobą oraz w swoim otoczeniu, chętniej podejmuje wyzwania i łatwiej uczy się nowych rzeczy.

Kodowanie wraz z programowaniem są hasłami coraz częściej pojawiającymi się w przestrzeni związanej z edukacją, nowymi mediami czy kompetencjami kluczowymi. Nauka kodowania to wspaniała okazja do rozwijania myślenia logicznego i przestrzennego, kreatywności, skupiania i utrzymywania uwagi, czy myślenia abstrakcyjnego i twórczego rozwiązywania problemów.  Kodowanie i programowanie choć mogą kojarzyć się z bardzo skomplikowanymi procesami to u ich podstaw leżą aktywności, w które może zaangażować się każdy od najmłodszych lat. Jednocześnie może to być wspaniałą zabawą, podczas której dzieci zdobywać będą kompetencje coraz częściej potrzebne i wręcz niezbędne w dzisiejszym świecie – tak zwane kompetencje STEAM (ang. science, technology, engineering, arta, mathematics). Dziecko wychodzi z biernej roli słuchacza i staje się aktywnym i kreatywnym podmiotem procesu swojej edukacji. Początki nauki kodowania to działania związane z segregowaniem, klasyfikowaniem, łączeniem, odnajdywaniem cech wspólnych, czy odwzorowywaniem wskazanych układów oraz tworzeniem prostych instrukcji – kodów do wykonywania prostych czynności. Jak łatwo zauważyć są to aktywności często obecne w rzeczywistości przedszkolnej, dzięki wprowadzeniu kodowania można to wszystko uporządkować i nadać temu odpowiedni kierunek (https://www.numo.pl/artykul/czym-skorupka-za-mlodu-czyli-slow-kilka-o-kodowaniu-w-przedszkolu-77105).

Cele programu:

  1. Podniesienie jakości pracy przedszkola poprzez wzbogacenie i poszerzenie treści programowych.
  2. Zwiększanie kompetencji emocjonalno-społecznych – rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz nauka konstruktywnych sposobów radzenia sobie z emocjami.
  3. Wprowadzenie do kodowania – rozwijanie myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego, współpracy i twórczego rozwiązywania problemów,

Cele szczegółowe:

  • budowanie poczucia bezpieczeństwa;
  • budowanie pozytywnego obrazu siebie i świata, wzmacnianie poczucia własnej wartości;
  • kształtowanie postawy zgodnie z którą nie ma złych emocji;
  • budowanie akceptacji różnych stanów emocjonalnych;
  • rozwijanie poczucia świadomości własnego ciała;
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji: radość, miłość, ciekawość, smutek, złość, strach;
  • zapoznawanie z konstruktywnymi sposobami radzenia sobie z emocjami oraz budowanie strategii działania w różnych sytuacjach;
  • nabywanie umiejętności rozwiązywania problemów i sytuacji trudnych
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego wykorzystania poznanych sposobów i strategii radzenia sobie z emocjami;
  • rozwijanie umiejętności samokontroli oraz odpowiedzialności za siebie i innych;
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania sytuacji oraz sygnałów ostrzegawczych związanych z różnymi stanami emocjonalnymi;
  • zwiększanie integracji oraz zacieśnianie więzi rówieśniczych, poznawanie znaczenia więzi i przyjaźni;
  • kształtowanie odpowiednich postaw społecznych oraz umiejętności współpracy;
  • motywowanie dziecka do samodzielnego działania i twórczego myślenia;
  • rozwijanie umiejętności zauważania następstw, łączenia przyczyny ze skutkiem,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów,
  • rozwijanie umiejętności uczenia się na błędach,
  • rozwój zdolności poznawczych – przygotowanie do nauki kodowania i później programowania,
  • rozwijanie umiejętności segregowania (sortowania), klasyfikowania, łączenia w zbiory),
  • rozwijanie orientacji przestrzennej.
Kategorie: 2021/2022

Przejdź do treści Przejdź do menu